Ontwikkeling Krimpenerwaard

NIEUWSBULLETINS   NIEUWS IN CORONATIJD   KBO-KRIMPEN   RAAD VAN KERKEN   SITEMAP   LINKS    ARCHIEF

BROCHURES en KORT NIEUWS   DE BRON 10 JAAR   ADOPTIECOMITÉ LINS    FINANCIËN

Beknopte historie van het Rooms Katholieke geloof in de Krimpenerwaard.

Door: Ruud Engelenberg

Vanaf de Middeleeuwen tot aan het ontstaan van onze parochie gaan we met u in vogelvlucht door de geschiedenis.
Al in de Middeleeuwen beleed men het katholieke geloof in de Krimpenerwaard. Het dekenaat was zelfs gevestigd in de gemeente Ouderkerk a/d IJssel. Het dekenaat behoorde tot het bisdom Utrecht. De Proost van de Sint Salvatorkerk (Oudmunster) te Utrecht had het regt om den pastoor te benoemen.

Er zijn verschillende redenen te noemen die hebben geleid tot het verval van de katholieke kerk in de Krimpenerwaard. Eén van de redenen ligt in het begin van de 16e eeuw. Toen verlieten velen de katholieke kerk omdat zij er niet meer vonden wat zij door en voor hun geloof daar zochten. Zelfs het Concilie van Trente (1545-1563) kon dat niet verhelpen. De reformatie in 1566 met de protestantse opstand heeft toen veel veranderd. Maar dat niet alleen. Er waren ook andere redenen. De natuur bijvoorbeeld deed ook een duit in het zakje.

In januari 1570 steeg het waterpeil in de rivieren Rijn en Lek tot grote hoogte als gevolg van invallende dooi na hevige sneeuwval. Dat heeft geleid tot een dijkdoorbraak van de Noorderlekdijk bij Jaarsveld. Het gebeurde op dezelfde plaats als in 1322 en 1511 en het zette de Lopikerwaard en de Krimpenerwaard voor langere tijd tot 1573 onder water.

Een andere belangrijke invloed van buitenaf was de bestrijding van de reformatie door Karel V en Filips II. Als gevolg van deze strijd door de twee katholieke vorsten trokken de reformanten uit Gent en omstreken naar het noorden. In 1572 veroverden les Geux (de Geuzen) Den Briel en daardoor trokken de bewoners van die streek ook in noordelijke richting. De geuzen, soldaten, ontvingen het hun toekomende soldij niet waardoor plundering het gevolg was. De oorspronkelijke bewoners van de Crimpenrewaard trokken weg.

Door al die factoren tezamen werd het katholieke geloof in deze streek grotendeels verdrongen. Gereformeerden en later andere geloofsrichtingen zoals de hervormden deden hun intrede. De laatste pastoor van Ouderkerk, waartoe ook Crimpen op den IJssel behoorde, was Hendrik Hendrikszoon. Hij werd in 1567 door de Proost van de Salvatorkerk aangesteld en is weggetrokken in 1576 of in 1578 bij de wisseling van de wacht. De eens R.K. dekenaatskerk is nu de Nederlands Hervormde Kerk aan de IJsseldijk/ hoek Kalverstraat. Zie foto.

In de gevel is een steen aangebracht met de inscriptie:

Deze Latijnse inscriptie "Anno r(edemptionis) d(omini)" luidt in het Nederlands: "Jaar der verlossing onzes Heeren",

terwijl de Romeinse cijfers C.M.I.X. het jaartal 909 weergeven. Hieruit kan op goede gronden worden afgeleid, dat dit gebouw in dat jaar verrees.

Interieur N.H. Kerk te Ouderkerk a/d IJssel (1930)

De overname door de hervormde geloofsgenoten is overigens zonder beeldenstorm verlopen.
We maken hierna een sprong in de tijd. Het volgende verhaal "Ontwikkeling parochie" begint in 1941.